V ČR se loni prodalo meziročně o šest procent více lihovin

7. ledna 2014 | Rubrika: Nápoje a voda v potravinách , Podnikání s vodou a zákony

Amundsen_Vodka

Celkový trh lihovin v České republice by měl za rok 2013 vzrůst meziročně zhruba o šest procent. Informoval o tom na základě vyjádření prezidenta Unie výrobců a dovozců lihovin Petra Pavlíka týdeník Zemědělec.

„Velký meziroční nárůst sledujeme nyní u vodky, tuzemáků, ovocných destilátů a whisky,“ uvedl Pavlík, který je zároveň generálním ředitelem společnosti Stock Plzeň. Po prohibici měli podle jeho slov lidé strach pít právě tyto lihoviny, takže základ z roku 2012 je nižší. Vodka, která nyní zaznamenává růst 14 procent, byla navíc předloni nejčastěji pančovaným alkoholem. Pokles o tři až čtyři procenta očekává unie u hořkých a bylinných likérů a také u ovocných likérů.

„Z hlediska ceny je vidět větší polarizace. Roste prémiové pití, což je patrné na whiskách i na ostatním druzích, ale hodně také posiluje ekonomický segment, tedy nejlevnější pití,“ uvedl ředitel Stocku. Podle něj je to tím, že ten, kdo kupoval tuzemák nebo vodku z černého trhu, už je dnes kupuje v obchodech.

V posledních čtyřech až pěti letech lidé pijí více doma než v restauracích, což potvrzují i pivovary a výrobci nealkoholických nápojů. Tento trend podle Pavlíka podpořila metanolová aféra, která kromě výrobců a prodejců lihovin „obrovsky poškodila všechny restaurace v ČR“. Přispívá k tomu i zvýšený zájem o pivo v plastových lahvích. „Tento trend je obrovsky vidět. Uvádí se, že už 20 procent objemu spotřeby piva se pije z plastových lahví a lidé si tak zvykli trávit večery doma. Přitom v hospodě si dávali vždy po třech čtyřech pivech panáka,“ podotk Pavlík. Spotřeba v restauracích už se podle něj na dřívější úroveň nevrátí.

Stocku se daří zvyšovat výrobu. „A to nejen díky růstu v České republice. V červnu 2012 jsme kompletně přestěhovali výrobu z Itálie a všech zhruba 55 zemí, které byly obsluhované z italského trhu, se dnes zásobuje z Plzně. Zároveň jsme před rokem kupovali slovenskou likérku Imperator a výrobu jsme od listopadu přesunuli do ČR,“ uvedl. Podle Pavlíka se tím posílila důležitost Stocku ve skupině i u nás.

Plzeňský Stock bude také od 20. ledna v České republice výhradním distributorem lihovin ze skupiny Diageo, světového lídra s prémiovými nápoji. Největší česká likérka tím téměř dvojnásobně nahradí výpadek, který jí vznikl poté, co od září přestala po deseti letech distribuovat velmi úspěšnou irskou whiskey Tullamore D. E. W. Diageo má zhruba čtyři procenta trhu ČR, což reprezentuje dva miliony litrů lihovin. Budeme prodávat asi 20 značek a zhruba 60 produktů,“ uvedl. Nejsilnější je jamajský rum Captain Morgan, nejprodávanější skotská whisky na světě Johnnie Walker, krémový likér Baileys, vodka Smirnoff a Bushmills, což je nejstarší irská whiskey na světě, „o níž ještě hodně uslyšíte“. „Pracovali jsme na dohodě půl roku. Zveřejněná byla až po našem vstupu na londýnskou burzu 26. října,“ uvedl Pavlík. Dosud distribuoval produkty Diageo pražský Global Spirits.

„Díky produktům Diagea obsáhne naše portfolio úplně všechno. Můžeme přijít do hospody a obchodu a říct jim, že nepotřebují nikoho jiného. Nabídneme jim levnou vodku, vodku se střední cenou i drahou a podobně u whisky a dalších druhů nápojů,“ řekl Pavlík.    Přední producent značkových lihovin a likérů ve střední a východní Evropě Stock Spirits Group, vlastník Stocku, podepsal se společností Diageo dohodu o exkluzivní distribuci. Diageo prodává své lihoviny, víno i pivo ve více než 180 zemích světa.

Zdroj: Zemědělec, ilustrační foto Stock Plzeň

Související rubriky: Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Statistiky a kauzy