Baťův kanál má být prodloužen až do centra Hodonína

12. května 2016 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

Baťův kanál - otevírání 2015 - IMG_5745

Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) chce prodloužit plavbu po Baťově kanále až do centra Hodonína. Pro ČTK to dnes uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Zhruba za půl miliardy korun firma vybuduje plavební komoru na okraji Hodonína, přístaviště v okolí Mlýnského ramena a menší stání pro zastávku lodí v samotném centru města nedaleko radnice. Práce by podle Bukovského mohly začít v roce 2022 a potrvají dva roky. Peníze na to má dát stát.

V současnosti se dá na Baťově kanále plout z Otrokovic na Zlínsku až do slovenské Skalice. Dostat se dá po vodě i z Rohatce do Hodonína, avšak tento úsek není na padesátikilometrovou trať z Otrokovic napojen. Změnit to má plánovaná plavební komora v Rohatci, která oba úseky propojí. Stát bude 230 milionů a bude hotova v roce 2020. Díky tomu se bude možné dostat lodí ze Zlínského kraje až na okraj Hodonína, avšak další půlmiliardová investice má trať prodloužit z okraje města až do samotného centra asi sto metrů od radnice. „Současný přístav je v Hodoníně nad jezem na okraji města. Dále je tam ale Mlýnské rameno, které vede od jezu až do centra města. Po tomto ramenu by mohly jezdit lodě, ale kvůli rozdílné výšce hladin se musí mezi řekou Moravou a tímto ramenem vybudovat plavební komora,“ uvedl Bukovský.

Investice zahrnuje ještě vybudování dvou přístavišť. Jedno menší má být přímo v centru nedaleko radnice. „Je tam ale malý prostor, a proto se tam nevejde velký přístav. Vybudovali bychom tam proto jen menší zastávku pro několik osobních lodí, které naloží cestující,“ doplnil Bukovský. Velký přístav pro 45 lodí by pak podle něj vznikl na okraji města u Mlýnského ramene, kde je místa víc. „Přístaviště na okraji města je a jezdí z něj lodě do Rohatce. Když tam ale přijede více lodí, nevejdou se tam. Proto je potřeba vybudovat větší přístav,“ dodal Bukovský.

S plány ohledně Baťova kanálu se seznámil také, jak informovala mluvčí Jihomoravského kraje Eliška Holešinská Windová, na včerejším pracovním výjezdu hejtman kraje Michal Hašek. „Jde o plavební komory Rohatec a Hodonín a v souvislosti s tím i o dvě přístaviště. Celý projekt získal moji podporu, stejně tak budu navrhovat podporu vedení kraje ve formě společné dohody o spolupráci na realizaci projektu. Jeho velký potenciál vidím v tom, že přinese pro Hodonínsko příležitosti v oblasti cestovního ruchu. Navrhnul jsem pomoc  a spolupráci kraje v oblasti možného využití evropských fondů. Další variantou je otázka příchodu zahraničních investorů,“ uvedl Hašek

Ten navrhl zástupcům Hodonína jednání se zástupci China Development Bank, se kterými kraj podepsal dohodu o úvěrovém rámci až do výše 200 milionů euro pro infrastrukturu v kraji. „Jde o projekty, které by realizovaly čínské firmy. Po dnešku jako tip pro čínskou stranu označím otázku dalšího dobudování vodní cesty v Hodoníně a nejbližším okolí, protože jsem přesvědčen, že tento projekt bude pro město dlouhodobě výhodný,“ zdůraznil hejtman Hašek s tím, že město by mělo se záměrem podrobně seznámit obyvatele a rozhodnout by mělo až na základě společné shody.

Baťův kanál je nejnavštěvovanější vodní cestou v České republice. Ročně je v jeho okolí okolo čtvrt milionu turistů.

ČTK a Naše voda, ilustrační foto Naše voda (zahájení sezóny na Baťově kanálu 2015)

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla