Bagr v Labské soutěsce pracuje opravdu legálně

10. června 2014 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

bagr02

Na vodáckém serveru Hydromagazin.cz se včera objevily fotografie bagru v korytě Labe v Labské soutěsce s pobouřeným komentářem, jak něco takového mohla Správa KRNAP dopustit. Podle mluvčího KRNAP Radka Drahného jde ale o legální akci.

„Jde o nevyhnutelné opravy nosné zdi této páteřní komunikace středních Krkonoš, které byly nutné i proto, že nosná zeď byla narušena při loňských přívalových deštích. Jiný způsob opravy nebyl, bohužel, technologicky možný,“ zdůrazňuje Drahný.

Správa KRNAP při svém vyjádření stanovila jasné podmínky, mezi které patří například to, že při opravě nesmí dojít k narušení geomorfologických jevů, které jsou v Labské soutěsce cenné, nesmí dokonce dojít k narušení pevného dna z rostlé skály vůbec. Je jistě pravdou, že přesuny štěrku v korytě řeky nejsou pro živočichy ničím pozitivním, nicméně oprava byla časově uzpůsobena hnízdnímu období ptáků. Společnost, která opravu provádí, musí po jejím dokončení materiál vrátit zase na své místo. „Musí rovněž zajistit, aby nedocházelo k žádným únikům ropných látek, ani odpadu z betonování, do řeky. Průběh opravy průběžně monitorujeme,“ podotýká mluvčí.

Vodákům připadá nesrozumitelné, že je možné vpustit techniku do koryta řeky, přičemž pro Správu KRNAP jsou problematické každoroční vodácké závody za využití umělé povodňové vlny. Nicméně při opravě k žádnému prudkému zvýšení hladiny nedochází, nedochází tak ani ke splavení populací ryb, ani k ničení ptačích hnízd v době hnízdění, k čemuž docházelo právě umělou povodňovou vlnou, vytvářenou pro pravidelné závody. V letech 2009 – 2010 se Správa KRNAP proto s pořadateli závodů domluvila na kompromisním řešení dvouleté periody závodů a postupnějšího náběhu zvýšení vodní hladiny. Na této dohodě se nic nezměnilo.

Zmíněná oprava komunikace mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem není rozhodně první ani poslední opravou silnice podél krkonošských toků. V posledních letech se opravují tyto komunikace průběžně. Ať už jde o tento úsek podél Labe, nebo třeba o silnici mezi Jilemnicí a Mýtem u Harrachova na Jizeře. Spolu s rekonstrukčními společnostmi a investorem se vždy snažíme najít nejcitlivější technologicky možný postup prací. Leckdy se bez techniky v korytě řeky obejdeme, někde to ovšem možné opravdu není.

Naše voda, aktuální ilustrační foto: KRNAP

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Prevence povodní, voda v krajině, Rybářství a rybníkářství